Cik daudz kafijas dienā drīkst dzert?

lila kafijas kruze

Pasaulē ir tik daudz cilvēku, kuri nevar iedomāties savu dienu bez minimums vienas kafijas krūzes dienā. Tāpat arī daudzās kultūrās kafijai ir ļoti liela loma, līdz ar to kafijas dzeršana ir rituāls vai tradīcija, kas noteikti ir jāizdara. Tomēr kafijā ir kofeīns, kas ir atkarību izraisošs, kā arī pārmērīga kafijas lietošana var izraisīt nervozitāti, bezmiegu, trauksmainību un pat delīriju. Toties, skatoties no otras puses, kafijai ir arī daudz labas īpašības – tā ļauj izvairīties no saslimšanas ar Alcheimera slimību, mazina risku saslimt ar dažādiem vēža paveidiem, tiek uzskatīts, ka kafija samazina depresiju un novērš pašnāvnieciskas domas, kā arī cilvēkiem, kuri bieži un daudz lieto alkoholu, kafijas dzeršana samazina iespēju saslimt ar aknu cirozi. Joprojām zinātnieki, kuri pētījuši kafiju un tās ietekmi uz cilvēka organismu, nespēj vienoties – kafija ir vai nav kaitīga cilvēkam. Tomēr par vienu faktoru gan ir skaidri zināms – kafijas pārmērīga lietošana noteikti nav ieteicama.

Galvenais iemesls, kāpēc kafijas pārmērīga lietošana nav vēlama, ir kofeīns. Nelielās devās tas dod cilvēkam enerģiju, palīdz atmosties, kā arī ir vēl citi pozitīvi aspekti. Tomēr labi ir atcerēties teicienu – kas par daudz, tas par skādi. Tieši tāpat ir arī ar kafiju un kofeīnu. Ir atklāts, ka pieaudzis cilvēks, lai nenodarītu kaitējumu savai veselībai, droši var patērēt dienā līdz 400 mg kofeīna. Tas ir vidēji 4 kafijas krūzes dienā var dzert bez bažām. Sievietēm, kuras ir bērna gaidībās, kofeīna patēriņu ir nepieciešams samazināt līdz 200 mg dienā, jo lielāka kofeīna daudzuma uzņemšana var traucēt augļa attīstībai, bērnam var būt samazināts svars, kā arī sliktākajā gadījumā – sieviete var piedzīvot spontāno abortu. Arī bērniem un jauniešiem ieteicams dzert mazāk kafijas nekā pieaugušajiem. Ir izpētīts, ka attiecībā uz nepilngadīgām personām dienā var uzņemt ne vairāk par 3 mg kofeīna uz kilogramu personas svara.

Lai gan skaitļi ir pateikti diezgan skaidri, tomēr ne jau visi kafijas dzērāji ir informēti par to, cik daudz kofeīna ir vienā izdzertajā kafijas krūzē. Kofeīna daudzums mainās atkarībā no tā, kāda veida kafijas tiek dzerta. Veselībai nekaitīgākā ir šķīstošā kafija, jo vienā krūzē šķīstošās kafijas ir tikai 75 mg kofeīna. Vienā espreso kafijas krūzē ir jau 107 mg kofeīna, taču visvairāk ir jāuzmanās tiem cilvēkiem, kuri ir iecienījuši malto kafiju. Vienā krūzē maltās kafijas ir apmēram 120 mg kofeīna. Līdz ar to ir iespējams secināt, ka pieaugušam cilvēkam, kurš dzer malto kafiju, ieteicamais daudzums ir 3 kafijas krūzes dienā, bet grūtniecēm, ja nu pavisam nav iespējams bez kafijas iztikt, labāk izdzert tikai vienu krūzīti. Šķīstošo kafiju pieaudzis cilvēks var dzert vairāk – līdz pat 5 krūzēm vienas dienas laikā.
Patiesībā vissvarīgākais ir atcerēties, ka nav jau tādu precīzu datu par to, cik daudz kafijas krūžu dienā drīkst vai nedrīkst dzert. Katrs cilvēks tomēr ir indivīds un arī organisms katram darbojas citādāk. Ne velti – kas vienam labs, otram neder. Tāpēc katram kafijas dzērājam vislabākais veids, kā noteikt kafijas krūžu daudzumu dienā, ir vienkārši ieklausīties savā ķermenī un balstīties uz savām izjūtām. Ja liekas, ka šorīt kafiju negribas dzert, tad to arī nevajag darīt, neskatoties uz to, ka kafijas ikrīta rituāls ir piekopts jau vairākus gadus.